Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki
Skład Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki
- Kierownik Katedry
- Pracownicy badawczo-dydaktyczni:
- prof. dr hab. Eugeniusz Knapik (kompozycja)
- prof. dr hab. Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz (fortepian)
- prof. dr hab. Jolanta Szulakowska-Kulawik (teoria muzyki)
- dr hab. Jarosław Mamczarski, prof. AM (kompozycja)
- dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM (teoria muzyki)
- adt dr hab. Wojciech Stępień (teoria muzyki)
- adt dr Stanisław Bromboszcz (kompozycja, fortepian)
- adt dr Jarosław Chełmecki (kompozycja)
- adt dr Roman Czura (kompozycja)
- adt dr Przemysław Scheller (kompozycja)
- adt dr Magdalena Stochniol (teoria muzyki)
- asyst. mgr Bartłomiej Barwinek (teoria muzyki)
- asyst. Agnieszka Nowok-Zych (teoria muzyki)
- Pracownicy dydaktyczni:
Historia i działalność Katedry
Katedra Kompozycji rozpoczęła swoją działalność wraz z Katedrą Teorii w roku akademickim 1957/58. W następnych latach, w zależności od potrzeb,
oba organizmy istniały jako byty samodzielne bądź łączyły się w jeden, w łonie którego przejściowo egzystowały również inne specjalności: dyrygentura
oraz rytmika. Katedrę już od samego początku tworzyli wybitni polscy kompozytorzy: Bolesław Szabelski, Bolesław Woytowicz, Ludomir Różycki, teoretycy muzyki:
Adolf Dygacz, Jan Gawlas, oraz dyrygenci: m.in. Karol Stryja. W latach następnych do tego grona dołączyli kolejni znakomici kompozytorzy: Henryk Mikołaj Górecki,
Witold Szalonek, Jan Wincenty Hawel, Aleksander Glinkowski, Józef Świder, Edward Bogusławski, Ryszard Gabryś, Eugeniusz Knapik, Andrzej Krzanowski, Aleksander Lasoń,
pokolenie młodsze: Jarosław Mamczarski, Jarosław Chełmecki, Aleksander Nowak i Stanisław Bromboszcz; teoretycy: Leon Markiewicz, Jadwiga Bobrowska, Marian Wallek-Walewski,
Jolanta Szulakowska, Stanisław Kosz, Andrzej Chłopecki, Danuta Mirka, Marcin Trzęsiok, Wojciech Stępień i Magdalena Stochniol, oraz dyrygenci: Mirosław Jacek Błaszczyk,
Szymon Bywalec i Michał Klauza.
Wielu spośród studentów i absolwentów kierunku kompozycja i teoria muzyki aktywnie uczestniczyło lub uczestniczy obecnie w życiu muzycznym i akademickim
w Polsce i za granicą. Spoza grona pracowników Katedry do najbardziej znanych wychowanków Katedry należą: Rafał Augustyn, Roman Berger, Karolina Brachman,
Andrzej Dobrowolski, Andrzej Dziadek, Magdalena Dziadek, Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Romuald Twardowski, Krzysztof Wołek.
Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki w obecnym kształcie działa od roku akademickiego 2016/17. Jednostka koordynuje działalność naukowo-badawczą
pracowników naukowych oraz sprawuje merytoryczny nadzór nad tokiem studiów na kierunku studiów Kompozycja, dyrygentura i teoria muzyki.
Głównymi obszarami działalności pracowników Katedry są:
- działalność twórcza w zakresie kompozycji
- analiza i interpretacja dzieła muzycznego
- współczesne metody analizy dzieła muzycznego
- badania nad muzyką XX i XXI wieku
- estetyka muzyczna
- kultura muzyczna Śląska
Do najważniejszych przedsięwzięć, organizowanych bądź współorganizowanych w ostatnich latach przez Katedrę należą:
- interdyscyplinarne konferencje naukowe
- coroczne "Dni Wydziału. Kompozycja, Dyrygentura, Teoria Muzyki"
- cykliczne Wykłady Autorskie zaproszonych gości – wybitnych kompozytorów, twórców, teoretyków muzyki i muzykologów, ludzi kultury
- wykłady otwarte i seminaria pracowników oraz gości Katedry
- koncerty kompozytorskie – w tym prezentacje utworów młodych pracowników Katedry oraz studentów klas kompozycji
Szczegółowy opis działalności Katedry oraz inspirowanych przez nią wydarzeń znajduje się poniżej: