Biografie

Czura Roman, asyst. dr

Roman Czura

Roman Czura

Wykształcenie:

  • 2011: licencjat na podstawie kompozycji Sueños en los jardines de la noche (promotor: adt. dr hab. Marcel Chyrzyński, recenzent: adt. dr hab. Wojciech Ziemowit Zych), specjalność: kompozycja, Wydział Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, Akademia Muzyczna w Krakowie
  • 2013: magisterium na podstawie kompozycji Koncert fortepianowy „Kraftfelder” (promotor: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, recenzent: prof. dr hab. Aleksander Lasoń), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
  • 2019: doktorat na podstawie utworu Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (promotor: prof. dr hab. Eugeniusz Knapik, recenzenci: prof. Grażyna Pstrokońska-Nawratil, dr hab. Dariusz Przybylski), specjalność: kompozycja, Wydział Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Zatrudnienie:

  • Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego
    w Katowicach: od 2018 asystent

Nagrody:

  • I nagroda na XXI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim, Siegburg za I Trio fortepianowe (2008)
  • III nagroda na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Busan Choral, Korea za Ptasie Radio na chór (2017)
  • II nagroda ex aequo (I nagrodę nie przyznano) na XV Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego za Do prostego człowieka na sopran i orkiestrę (2018)
  • I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Boston GuitarFest 2018, Boston, USA za Capriccio e aria na gitarę solo (2018)
  • II nagroda na X Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antoníniego Dvořáka, Seoul/Praga za Metamorphing by the Moldava i Variations in the Rain (2019)
  • Wyróżnienie na V Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego, Sopot za Color. Darkness.Light na smyczki (2019)
  • III nagroda na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Future Symphony”, Wilno za Rytmy w Śnie zatopione (2020)

DZIAŁALNOŚĆ ARTYSTYCZNA

Kompozycje:

Dzieła wokalne i wokalno-instrumentalne:

  • 2012: Into this wild abyss na chór
  • 2013-14: Ptasie Radio na chór i woodblocki
  • 2015: Wie liegt die Stadt so wüst na chór
  • 2015: Król Cieni (wersja na chór i orkiestrę barokową 2018)
  • 2018: Cançons del mar i del vent (Pieśni o morzu i wietrze) na alt i gitarę

Dzieła instrumentalne:

a) orkiestrowe

  • 2008-11: I Symfonia »Aynadamar« na solistów, chór i orkiestrę
  • 2010: Fragment symphonique
  • 2011: The Green Door na orkiestrę kameralną
  • 2012: Dark Night or the Kingdom of Heaven
  • 2012-13: Koncert fortepianowy „Kraftfelder”.
    ...on the riverside, ner neshama
  • 2013-17: II Symfonia „Wie ein Naturlaut”
  • 2015-16: Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (także w wersji na fortepian i orkiestrę 2018)
  • 2017/18: Do prostego człowieka na sopran i orkiestrę (w wersji na trąbkę i orkiestrę pt. Yours is the blood 2018)
  • 2018: The Polonaise Reloaded
  • Grande Polonaise à la joie
  • 2019: Metamorphing by the Moldava
  • Five flavours na wiolonczelę i orkiestrę
  • 2020: Rytmy w Śnie zatopione

b) kameralne

  • 2006: Klagegesang na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (także w wersji na orkiestrę 2009)
  • I Sonata na wiolonczelę i fortepian
  • 2008: Dix Variations sur un thème de mon père (I Trio fortepianowe)
  • 2009: Trio na skrzypcę, tubę i klawesyn (lub fortepian)
  • 2010: In tempus evanescendo (II Trio fortepianowe)
  • 2012: II Sonata na wiolonczelę i fortepian
  • 2014: Àngels i segadors (Anioły i żniwiarze) na dwa fortepiany
  • 2015: Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy  
  • 2016: Divertimento na kwartet smyczkowy (także w wersji na orkiestrę smyczkową) Aladaghlar – The Colourful Mountains na 8 fletów (także w wersji na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową)
  • 2017-19: Dasht-e târiki – The Desert of Darkness na 8 fletów lub 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową
  • 2019: Daryā-ye nūr – The Sea of Light na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową
  • Musica fermata na orkiestrę smyczkową lub ansambl
  • Violinaerys – A Caprice of Ice and Fire, na dwoje skrzypiec (także w wersji na kwartet    smyczkowy)
  • Variations in the Rain na trio fortepianowe
  • 2020: Abschiedsgesang na skrzypcę, waltornię i harfę
  • Mazurki wody i ognia na gitarę i fortepian

c) solowe

  • 2012: Pięć utworów na fortepian
  • 2016: Capriccio e aria na gitarę (także w wersji na fortepian solo 2018)
  • 2018: Kátokosmos – Podświat na fortepian
  • Lilia liliae na fortepian
  • 2020: Ensoñación y atraco na gitarę

Nagrania:

  • 2016: „The Malachite Recital”, QBK records: Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy)
  • 2017: „kurPieśni”, Soliton, SL 710-2: Ptasie Radio
  • 2019: „Pastelux”, QBK records: Capriccio e aria na gitarę

Biuletyn Informacji Publicznej Deklaracja dostępności Logowanie do poczty Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach